Máte vše, co je pro podnikání zapotřebí?
1. Oblékání
Styl oblékání, které je vhodné pro Vaše denní pracovní činnosti a případné setkávání s klienty či zákazníky, samozřejmě odvisí od toho, v jaké oblasti svou podnikatelskou činnost rozvíjíte. Pokud budete například prodávat surfovací prkna, pak od Vás zřejmě málokdo bude očekávat, že na schůzky se zájemci o Vámi nabízené služby, budete přicházet v nažehlené košili a čerstvě vyčištěném obleku s manžetovými knoflíčky. S podobnou vizáží byste měli nejspíš velké potíže se v daném oboru prodeje uživit a Vaši klienti by si mohli tak trochu „ťukat na čelo“.
Přesto je však více než vhodné na svůj zevnějšek vědomě hledět a snažit se – bez ohledu na to, jaký kousek oblečení na sobě právě máte – aby Váš styl ošacení odpovídal konkrétní situaci, na níž se připravujete. To, že by všechny kusy oděvu měly být čisté a bez skvrn či děr je pak samozřejmostí.
2. Vstupování
Jedná se o jakýsi pomyslný druhý krom Vašeho projevu vůči okolí, který navazuje na již uváděné oblékání. Protože pokud Vás budou oblékat přední módní návrháři, ovšem v přímém kontaktu s obchodními partnery a klienty budete působit nepříjemně, neurvale, stydlivě, nebo jiným způsobem nepatřičně, můžete opět očekávat, že Vaše podnikatelská činnost zřejmě nebude mít dlouhého a slavného trvání.
U vystupování je nutné mít na paměti dvě věci: Zaprvé – buďte hrdí na to, co děláte
a vystupujte vůči svému okolí se zdravým sebevědomím a vhodnou mírou sebedůvěry (protože nikdo si nepořídí nový účes nebo třeba notebook od „šedé myšky“, která bude při rozhovoru sotva slyšet a její projevy budou nasvědčovat tomu, že si není jistá, co vlastně chce). Zadruhé – vždy se řiďte společensky přijatelnými normami chování (společenskou etiketou), protože pouze na základě znalosti, osvojení a dodržování pravidel sociální interakce si můžete být jistí, že své komunikační protějšky nijak nepohoršíte či dokonce neurazíte.
3. Etika
Pozor! Je nutné neplést si vzájemně etiketu (pravidla společenského chování) a etiku podnikání. Etika jako taková sestává jednak z dodržování zákonných norem vztahujících se v konkrétní zemi k podnikatelské činnosti, jednak také schopnost dodržovat vzájemné dohody a vnímat své případné konkurenty skrze optiku výzvy, nikoli ohrožení své existence a tomuto vnímání podřizovat své jednání.